امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://sociology.cloob24.com
0

لوین در سال 1914، درجه دکترای تخصصی (Ph.D) روان شناسی را از دانشگاه سلطنتی فریدریش – ویلهلم برلین اخذ کرد که در آن یکی از بهترین دانشگاه های آلمانی محسوب می شد. لوین در نظریه سازی حوزه روان شناسی تحت تاثیر مطالعات اولیه خود در زمینه پزشکی، ریاضی به ویژه فیزیک قرار گرفت. او هم چنین تحت تاثیر استاد بر جسته فلسفه ارنست کاسیرر که علاقه وی در زمینه فلسفه را دو صد چندان کرده بود، قرار گرفت.

لوین بر خلاف معیارهایی که در فرهنگ دانشگاه های آلمان آن روزگار در خصوص رابطه میان استاد و دانشجو وجود داشت، در زندگی شغلی با تدریس تمام وقت تمامی معیارها را زیر پا گذاشت. او یک آزادی خواه واقعی و به دور از موقعیت های هوشیارانه و تا حدی متضاد با کلیشه ها و رفتارهای قالبی استادان آلمانی تبار بود. او هم در آلمان و هم در آمریکا از دانشجویان خویش خواسته بود تا وی را با نام کوچک «کورت» صدا کنند. وی اغلب از دانشجویان دوره دکتری دعوت می کرد تا برای صرف شام به منزل وی بروند. لوین تا حد زیادی متواضع بود و ترجیح می داد که در مباحث انتقادی کلارک هال و طرفدارانش دربارهنظریه میدانی مشارکت بجوید، زیرا او نقطه نظرات متفاوت را در روان شناسی به ویژه در بحث های دوستانه و ملایم مطرح می کرد.

به دنبال اخذ دکترای تخصصی در دانشگاه برلین، نام لوین در سال 1914 در فهرست شرکت کنندگان ارتش آلمان قرار گرفت و بعد از چهار سال مبارزه و حضور در میادین جنگ جهانی اول با درجه ستوانی و کسب نشان افتخار آنجا را ترک کرد. در طول دوران جنگ زخمی و در بیمارستان بستری شد. او در این زمان مقاله ای تحت عنوان منظره جنگ را نگاشت که در سال 1917 به چاپ رسید. لوین در این مقاله اشاره کرد که مسایل صلح متفاوت از جنگ به دست می آیند و باید درک شوند. برای مثال او می گفت: انبار یک کشاورز که در یک منطقه بی صاحب از همان انبار در یک دور نما و صلح آمیز، متفاوت تر است. زمانی که وی در بیمارستان بود رساله فوق دکترا یا پروفسوری خود را برای کسب درجه برتر در آلمان نوشت و قبل از این موفق شد دکترای تخصصی (Ph.D) را اخذ کند و به مقام استادی برسد.

او در سال 1921، در موسسه روان شناختی دانشگاه برلین به عنوان یکی از اعضای دانشکده، تدریس را آغاز کرد و به کمک دانشجویان دوره دکترا و انجام آزمایشات آزمایشگاهی مهم به شهرت علمی لازم دست یافت. هفت نفر از دانشجویان او زن و اهل روسیه بودند او در جذب پژوهش گران جوان در تحقیقات روان شناسی تبحر کافی داشت.

در طول دهه 1920، لوین صورت بندی نظریه میدانی را که این نظریه از سوی لوین پویایی گروه و روان شناسی مکان نگر نامیده شد، منجر به معروفیت او در حوزه اقیانوس اطلس شده بود، آغاز شد. تا سال 1930، لوین یکی از چهره های جهانی در روان شناسی به شمار می آمد. او قبل از مهاجرت به ایالات متحده حدود 40 مقاله و بعد از مهاجرت حدود 60 مقاله را به چاپ رسانید، سرانجام در سال 1947 در ایالت آیووا بر اثر سکته قلبی در گذشت.

پژوهش لوین در برلین

لوین بر خلاف سایر دانشگاه ها در آلمان با دانشجویان دکترا در ارتباط نزدیک بود به طوری که هر یکشنبه راس ساعت 10 صبح با دانشجویان فارغ التحصیل موسسه روان شناسی برلین در رستوران سوئدیش برای گشترش نظریه و تحقیقات خویش دور هم جمع می شدند، نام این جلسات کیوسل استریپ به معنای خط گپ و گفت و گو نبود. بلوما زایگارنیک یکی از همین دانشجویان که اهل روسیه بود یک آزمایش آزمایشگاهی را برای آزمون نظریه فعالیت های ناقص و کاهش تنش در افراد طراحی کرد و همین تحقیق مورد توجه روان شناسان آزمایشی در سراسر دنیا قرار گرفت که منجر به معروف شدن این پدیده به نام زانگارنیک شد. این مطالعه و تحقیقات کمک زیادی به لوین کرد تا در میان روان شناسان صاحب نام شود چون یافته ها وجود تنش های فیزیکی را نشان می دادند که پایه و اساس نظریه میدانی او بود.

نظریه میدانی

نظریه میدانی یک نظریه عمومی و یک نوع فرا نظریه در خصوص ساختار نظریه هاست که فراتر از یک رویکرد ساده است، هم چنین این نظریه مجمو عه ای از مفاهیم و ارتباطات نظری میان آنهاست. کورت لوین در پاره ای از موارد برای نشان دادن نظریه میدانی خویش از روش ها و مباحث فیزیک استفاده می کرد. یکی از تاثیرهای لوین و نظریه میدانی او در روان شناسی آمریکایی دهه 1930، برگرداندن رویکرد ذهن گرایی به آن بود. هم لوین و هم ادوارد سی.تولمن یک نوع روش شناختی را به رفتارگرایی کلارک هال بر روی یادگیری محرک – پاسخ متمرکز می شد و بر اساس نظریه فرویدی پایه گذاری شده بود معرفی کردند. لوین در رویکرد پدیدار شناختی در نظریه میدانی با استفاده از ترکیب انسان گرایی و علم بهره برد.

از آنجایی که لوین تحت تاثیر مکتب روان شناسی آمریکا قرار گرفته بود تا حد زیادی از مسایل روان شناسی کناره گیری کرد و به سمت مشکلات کاربردی آن کشیده شد. او می گفت: هیچ چیز بیش از یک نظریه خوب عملی نیست. زندگی نامه اصلی لوین تحت عنوان نظریه پرداز عمل گرا نام گذاری شد.

موقعیت حاشیه ای لوین در دانشگاه

لوین بر خلاف شهرتش به عنوان یک روان شناس آلمانی در برلین و نقش کلیدی وی در بنیان گذاری روان شناسی اجتماعی در آمریکا، او هرگز به طور رسمی در هیچ یک از دانشگاه ها استخدام نشده بود. لوین در موسسه روان شناسی برلین بین سال های 1921 تا 1933 به طور رسمی فعالیت می کرد و استخدام رسمی نبود. در نظام دانشگاهی آلمان افرادی که بخواهند شایستگی خویش را برای کسب یک موقعیت حرفه ای مناسب نشان دهند، باید یک پژوهش اساسی و مهم را از طریق رساله دکترای تخصصی (Ph.D) ارایه نمایند و از آن دفاع کنند.

لوین در سال 1921 رساله دکترای (پروفسوری) خود را عرضه کرد و در سال 1927 به یک مقام دانشگاهی با عنوان استادیار دانشگاه بدون استخدام رسمی یا درجه دولتی دست یافت. رسیدن به این درجه افتخاری به اندازه ورود یک یهودی به نظام و یا اداره آلمانی در آن زمان ارزش داشت.

زمانی که در سال 1933، لوین به آمریکا مهاجرت کرد، تنها موقعیتی که توانست به دست آورد استخدام موقتی دو ساله در دانشکده اقتصاد خانگی در دانشگاه کُرِنل بود، که توسط مراسم یاد بود لورا اسپلمن راکفلر و کمیته امداد در کمک رسانی به پژوهشگران پناهنده خارجی حمایت می شد. در دانشگاه کرنل لوین پژوهشی را در مهد کودک دانشگاه در زمینه تاثیر فشارهای اجتماعی روی عادات غذایی کودکان کم سن و سال بررسی کرد و به این نتیجه رسید که بیشتر دو قلوهای پر جنب و جوش از خوردن غذا فرار می کنند.

تدریس در زمینه اقتصاد داخلی (خانگی) در کرنل برای مدت زمان طولانی توسط روان شناسان آلمانی صاحب نام از برلین انجام نمی گرفت ولی رکود اقتصادی عظیمی صورت گرفت و مشاغل دانشگاهی در حد وسیعی کمیاب شدند. لوین توانست موقعیت دانشگاهی خود را حفظ کند.

لوین فقط برای 2 سال موقعیت شغلی خویش را در کرنل حفظ کرد. در ژانویه سال 1935، فرانک از لوین و جورج استو دارد، رییس پایگاه پژوهشی رفاه کودک آیووا، در دانشگاه آیووا دعوت کرد تا در دانشگاه یک کنفرانس کوچک در موضوع روان شناسی گشتالت در دانشگاه پرینستون شرکت کنند. لوین در این دانشگاه تاثیر زیادی روی استودارد، گذاشت. در ظرف مدت یک ماه استودارد به همراهی فرانک توانست لوین را در آیووا استخدام و ثبت نام نماید. بعد از اینکه لوین در سال 1945، آیووا را ترک کرد، به مدت 3 سال قبل از مرگش در سال 1947 عضو موسسه فن آوری ماساچوست بود و در آنجا به ریاست مرکز تحقیقات پویش های گروهی را به همراه بخش علوم اجتماعی و اقتصادی برعهده داشت. در این زمان، او در آمریکا بسیار معروف شده بود. اما استخدام رسمی نبود. او بیشتر اوقات خویش را صرف تامین هزینه های تحقیقی خارج از دانشگاه می کرد و در طول سال های آخر در «آم.آی.تی» بیشتر اوقات، خارج از محوطه دانشگاه بود. هزینه های پژوهشی اغلب صرف یافتن راه هایی برای برطرف کردن مشکلات پژوهشی می شد. این استقلال مالی موجب شد تا او به حل مشکلات اجتماعی به ویژه در آیووا بپردازد. تحقیقات کاربردی که توسط لازارسفلد در اداره تحقیقات اجتماعی – کاربردی دانشگاه کلمبیا بنیان گذاری شده بود، تمام وقت لوین را پر کرده بود. اما بیشتر روان شناسان معتقد بودند که شاید تحقیقات کاربردی آنها را از تحقیقات بنیادی در خصوص حل مشکلات پژوهشی منحرف سازد.

عدم توجه روان شناسان به فعالیت ها و تحقیقات لوین موجب شد تا او به سمت رویکردهای عملی و پیچیدگی های نظریه میدانی خویش کشیده شود. دیدگاه نظری لوین برای برخی از پژوهشگران مانند یک معما شده بود زیرا او از مفاهیمی چون بردار، فلش و... برای تجسم و فهم موضوعات استفاده می کرد.

آزمایش های میدانی در تغییر عادت های غذایی

سلسله آزمایش های تغییرات غذایی توسط لوین و دانشجویان دکترای او در پایگاه پژوهشی رفاه کودک آیووا انجام گرفت که حمایت آن از طریق کمیته عادت های غذایی انجمن تحقیقات ملی در واشنگتن دی.سی تامین شد.

مطالعات غذایی لوین با مبارزات جنگ جهانی دوم در آمریکا هماهنگ شده بود و این تحقیقات به مطالعه کمبودهای غذایی، جیره بندی غذا توسط دولت و تغییرات غذایی لازم برای پیشبرد سلامتی و تغذیه عمومی می پرداخت. بهترین مطالعه غذایی لوین در آیووا مطالعه گوشت لوزالمعده گوساله بود.

آزمایشات لوین یک مطالعه کلاسیک در مورد تفاوت بین ارتباطات میان فردی متقابل (گروه گفت و گو کننده) و ارتباطات جمعی (گروه سخنران) به شمار می رود. او نتایج مطالعه لوزالمعده گوساله و سایر تحقیقات انجام شده در آیووا را به یک روش 3 مرحله ای برای تحقیقات رفتاری، تقسیم می نماید: عدم تثبیت، حرکت و تثبیت. متعاقب آن زمانی رفتار یک فرد تغییر کرد به سرعت به حالت اولیه باز می گردد، اگر چه یک تغییر مداوم مد نظر باشد. تاثیر اعضای دیگر گروه در تغییر افراد، یکی از عوامل مهم به شمار می رود. همان طور که لوین نتیجه گیری می کند: تصمیم ها و مباحث گروهی تاثیر تثبیت کنندگی بر روی رفتارهای آینده افراد خواهد گذاشت.

دروازه بانی [گزینش گری]

لوین قبل از مقاله خود قبل از مرگ زود هنگام، راجع به مراحل گزینش گری [دروازه بانی] در یک نظام ارتباطی به نظریه پردازی پرداخت. دروازه بانان [گزینش گران] افرادی هستند که جریان اخبار و پیام ها را در یک مجرا کنترل می کنند، آنها ممکن است اطلاعات و اخبار را نگه دارند، تغییر دهند، چیزی به آن اضافه و از آن کم کنند و یا آن را تکرار کنند. در آزمایش گوشت لوزالمعده گوساله، دریافت کرد که خانم های خانه دار همان دروازه بانانی هستند که غذاهای طبخ شده و یا مصرف شده را کنترل می کنند یعنی اگر خانم خانه دار تصمیم به طبخ گوشت دل و جگر و قلوه نداشته باشد، خانواده نیز آن را نمی خورد. مفهوم دروازه بانی می تواند برای موقعیت های ارتباطی به کار رود.همان طوری که لوین می گوید: این موقعیت نه تنها در مجاری غذایی بلکه در انتقال یک موضوع خبری از طریق مجاری ارتباطی در یک گروه مطرح می شود.

امروزه مفهوم دروازه بانی در حد وسیعی توسط ارتباط پژوهان به ویژه در تحقیقات ارتباطات سازمانی خبر و مطالعه موسسات خبری استفاده می شود. پاملا شومیکر اعلام می کند دروازه بانی یک مفهوم مناسب برای مطالعه و شاید حصول این موضوعات باشد اما امروزه دیگر قدیمی و کهنه شده است.

مدیریت مشارکتی در کارخانه پاجامای هاروارد

لوین به دلیل علاقه زیادی که به مدیریت بازرگانی داشت در سال 1920 کتابی (به زبان آلمانی) به نام جامعه پذیری نظام تایلور نوشت و طراحی زمان و حرکت تایلور را مورد نقد قرار داد و گفت: باید نظام کارخانه ها به طور کامل انسانی و متعادل باشند. وی زمانی که در سال 1939 به ایالات متحده رفت، توانست در باب مدیریت مشارکتی در کارخانه موسسه تولیدات صنعتی هاروود در ویرجینیا تحقیقاتی را به انجام برساند.

مجموع آزمایشات میدانی که توسط لوین و سایرین در کارخانه تولیدی هاروود انجام گرفت، نشان می داد که مدیریت مشارکتی به شکل فعالی در حال افزایش بود. بنابراین لوین یکی از نظریه پردازان صاحب نام در میان پژوهشگران سازمانی و مدیران بازرگانی شده بود. بعدها لوین و دوگلاس مک گریگور، استاد دانشکده بازرگانی در «ام.آتی.تی» رابطه دوستانه ای را با یکدیگر آغاز کردند و در نتیجه لوین و گروه او درسال 1945، از آیووا به «ام.آی.تی» نقل مکان کردند.

مرکز تحقیقات پویش های گروهی

مرکز تحقیقات پویش های گروهی در بخش علوم اقتصادی و اجتماعی «ام.آی.تی» تاسیس شد و درجه دکترای تخصصی (Ph.D) را در حوزه روان شناسی گروهی اعطا می کرد. هزینه تحقیقات این مرکز توسط بنیاد مارشال فیلد، بنیاد راکفلر و کنگره یهودیان آمریکا و درآمد دانشگاه که توسط «ام.آی.تی» و تدریس لوین و همکاران وی تامین می شد به دست می آمد. زمانی که لوین در «ام.آی.تی» انجمن روابط متقابل اجتماعی را که یک نمونه پیشرفته ای از کنگره یهودیان آمریکا در نیویورک بود، تاسیس کرد تا از طریق مشکل تعصب را در سطح جامعه کاهش دهد. لوین انتظار داشت که مرکز تحقیقات پویش های گروهی در «ام.آی.تی» بتواند تحقیقاتی را در زمینه تعصب های نژادی و قومی به انجام رساند و انجمن روابط متقابل اجتماعی نیز یافته ها و نتایج تحقیقات را به کار بندد.

کورت لوین و طرفداران وی یک گروه منسجم و پیوسته بودند. زمانی که لوین در سال 1945، از دانشگاه آیووا به «ام.آی.تی» رفت بسیاری از طرفداران صاحب نامش به همراه وی به مرکز تحقیقات پویش های گروهی رفتند، مانند: لئون فستینگر، دوروین کارت رایت، ماریان رادکی و ران لیپیت. تمام شاگردان لوین از طرفداران متعهد او بودند بنابراین، زمانی که می خواستند برای دانشجویان دکتری خویش تدریس کنند، سعی می کردند که از یک روش نظری در جهت افکار لوین استفاده کنند. برای مثال مطالعات و موضوعات اصلی در برنامه آموزشی «ام.آی.تی» در سال های اولیه توسط لوین و یا با کمک وی به چاپ می رسید، تمام پژوهش گرانی که در «ام.آی.تی» آموزش می دیدند [مانند: هارولد کلی، استنلی شاختر، کورت بلک و جان تیباوت] از افراد صاحب نام و مشهور آن زمان شدند. همه آنها دارای شغل های موفقیت آمیزی در روان شناسی اجتماعی بودند و افکار و عقاید لوین را برای نسل های آینده روان شناسان اجتماعی پیش می بردند. حرکت دسته جمعی طرفداران لوین از شهر آیووا به کمبریج در ماساچوست موجب شد که دیگر آثاری از آنها در دانشگاه آیووا باقی نماند.

الگوی اصلی لوین در تحقیقات گروهی روان شناختی یک انسجام (پیوستگی) منطقی را شکل داده بود که در آن تمام اعضای گروه انتظارات یکدیگر را بر طرف می کردند. بنابراین این انسجام درجه اهمیت را نشان می داد و برای توصیف میزان تغییرات رفتاری اعضای گروه مورد استفاده واقع می شد. لوین و طرفداران او راه های به وجود آوردن انسجام گروهی را مطالعه می کردند برای مثال: اینکه چگونه فعالیت های یک گروه موجب قوی تر شدن فرصت هایی برای رسیدن به اهداف مد نظر می شود.

انسجام گروهی اغلب همان طور که کورت لوین انتظار داشت بسیار مفید و موثر بود اما به طور معمول موجب می شد تا تفکر گروهی یعنی «افزایش توانایی های ذهنی» آزمایش و کشف حقیقت، تفاوت های عادلانه و درست که در نتیجه فعالیت های گروهی شکل می گرفت، پدید آید.

پژوهش شبکه ای

یکی از مهمترین تحقیقات معاصر که در نتیجه تاثیرهای لوین انجام گرفته مطالعه در مورد شبکه های ارتباطی یا شبکه های اجتماعی است. لوین معتقد بود که روابط گروهی می تواند از طریق سلول هایی با خطوط ربط دهنده نشان داده شود (او این مفهوم را زیست شناسی سلولی گرفته بود). باویلاس از این عقیده استفاده و آن را در یک آزمایش آزمایشگاهی در باب الگوهای ارتباطی در شبکه های متفاوت گسترش داد. برای مثال: باویلاس اجازه داد تا پنج نفر از کسانی که در یک ساختار شبکه ای حضور دارند یادداشت های خود را با یکدیگر عوض کنند (این آزمایش به چرخه ای معروف شد).

در حالی که افرادی که در یک شبکه دیگر بودند (ستاره ای) می توانستند پیام های خود را فقط با یک شخص عوض کنند.

ساختار شبکه ای دیگری (زنجیره ای) وجود داشت که در برقراری ارتباط با دیگران محدود تر بود. باویلاس دریافت که ساختارهای ارتباطی با محدودیت های کمتر، فعال تر از شبکه ها هستند به استثنای اینکه شبکه ستاره ای فعال تر از شبکه چرخه ای عمل می کرد (زیرا شبکه چرخه ای از مشکلات بیشتری برخوردار بود). این تحقیق نشان داد که ساختارهای ارتباطی شبکه های اجتماعی می توانند به صورت ریاضی و با اعداد تحلیل شوند. دانشکده نامریی کتابی تحت عنوان شبکه های اجتماعی به چاپ رسانید و از یک انجمن حرفه ای (شبکه های بین المللی برای تحلیل شبکه های اجتماعی) و سالن همایش سالانه برخوردار بود. پس از این مدت زمان زیادی نگذشت که میان طرفداران لوین در موضوع پویایی گروه ارتباط مستقیم برقرار شد.

پویایی گروه

هسته اصلی پویایی گروه که بر گرفته از نظریه میدانی لوین است در سال 1946 به عنوان یک واحد درسی آموزشی توسط لوین و کارمندان وی در مرکز تحقیقات پویش های گروهی در «ام.آی.تی» برای «کمیسیون میان نژادی کانکت کات» که سازمانی برای غلبه بر تعصبات نژادی بود، شکل گرفت. جلسات دو هفته ای آموزشی که در دانشکده تربیت معلم بریتانیای جدید«کانکت کات» برگزار شد، شامل سخنرانی هایی در موضوع روان شناسی گروهی و تعصب مانند بسیاری از فعالیت های آموزشی در کارگاه ها بود.

سال بعد یعنی سال 1947 کارگاه پویایی گروه به «گلد آکادمی در بتل واقع در مین» منتقل شد. به طور کلی هزینه تحقیقات این کارگاه توسط دفتر تحقیقات دریایی تامین می شد. چند سال بتل مانند یک کعبه آمال برای آموزش پویایی گروه خدمت کرد. حدود 100 کارمند و 50 مربی و محقق در آنجا حضور داشتند. این کارگاه روز به روز از تحقیقات دور می شد و به سمت تجربه آموزشی نزدیک می شد. به طور کلی پویایی گروه مانند یک فعالیت اجتماعی و صدها کارگاه مانند کارگاه بتل در سراسر ایالات متحده و نقاط دیگر شکل گرفته بود. روش های گروهی که در آزمایشگاه ملی آموزش در بتل استفاده می شدند، به نام گروه تی یا گروه آموزشی شناخته شده بودند. گروه رویاروی (گروه های مخالف) نامی بودند که برای موسسه ایسالن در کالیفرنیای شمالی استفاده می شد و حساسیت آموزی واژه عمومی برای آموزش گروهی به سبک لوین بود.

گسترش علایق آموزشی پویایی گروه در دهه 1960 موسسه ایسالن و زمان معیار شرقی را تا چند دهه پیاپی تحت تاثیر قرار داده بود. امروزه فعالیت های پویایی گروه با نشان دادن نظریه میدانی لوین در رفع مشکلات واقعی رفتارهای گوناگون گروه استفاده می شود.

خدمت های کورت لوین به مطالعات ارتباطی

لوین موفق شد تا هم یک حوزه موفقیت آمیز برای خودش ایجاد کند و هم یک مکتب مجزا را برای روان شناسی اجتماعی در آمریکا، درست جایی که به اوج موقعیت علمی به عنوان بنیان گذار روان شناسی اجتماعی آزمایشی رسیده بود.

کورت لوین معلم و مربی بسیاری از چهره های بر جسته روان شناسی بود مانند: آلکس باویلاس، دوروین کارت رایت، لئون فستینگر، هال کلی، استنلی شاختر و... بزرگترین تاثیر علمی لوین بر روی دانشجویان هوشیار و خلاق بود. یکی از دانشجویان و همکاران لوین ران لیپیت در مورد جهت و مسیر دیدگاه لوین در تغییرات اجتماعی می گوید: لوین در برابر مشکلات اجتماعی بسیار حساس بود و همیشه برای استفاده از منابع خود به عنوان یک پژوهش گر اجتماعی برای رفع این مشکلات تلاش می کرد، او در دهه 1940 مثلثی را ترسیم کرد تا وابستگی متقابل بین پژوهش، آموزش و عمل برای ایجاد تغییرات اجتماعی را نشان دهد[ نوعی سه سویه سازی].

رخدادها و اتفاقات روزمره در زندگی لوین بر روی موضوعات تحقیقی وی تاثیر داشته است. رخدادهایی چون گارسونی که در رستوران سوئدیش کار می کرد، اثر نتیجه زایگارنیک و یا روش رهبری بی تفاوت (بی عنان) و.... هر کدام از مطالعات بنیادین لوین با یک مشکل مهم اجتماعی مواجه بود مانند: تعصب، پیشرفت های غذایی و تغذیه و رهبری استبدادی. به حتم لوین باید در میان کسانی فعالیت می کرد که به طور جدی به نظریه و کاربرد آن به طور هم زمان توجه نشان می دادند. ارتباط علمی و پژوهشی لوین در آمریکا با بخش های روان شناسی مستحکم نبود. از طرفی او در پایگاه پژوهشی رفاه کودک (آیووا) و مرکز تحقیقات پژوهش های گروهی (در«ام.آی.تی») فعالیت و ارتباط بیشتری داشت.

فعالیت در چنین مراکز یا موسساتی به طور غیر مستقیم، جهت کاربردی تحقیقات و فعالیت های لوین را نشان می داد. انجمن روان شناختی آمریکا طرح اولیه لوین را برای آغاز روان شناسی کاربردی رد کردند. بنابراین وی مجبور شد تا انجمنی را برای مطالعه مباحث روان شناسی پایه گذاری کند و به این ترتیب مجله مسایل روان شناسی نیز انتشار یافت.

علاقه علمی لوین به تحقیقات پویایی گروه تا دهه 1950، زمان شکوفایی طرفداران لوین و نظریه های وی ادامه یافت. اما در دهه 1960 علاقه او بیشتر از روان شناسی اجتماعی به سمت مطالعه شناخت و تبیین رفتارهای فردی کشیده شد. امروزه مطالعات ارتباطی گروه های کوچک دیگر قدیمی شده است و تحقیقات کمی در این زمینه که توسط لوین گسترش یافت، صورت می گیرد. بنابراین تاثیر مستقیم لوین در این حیطه کم رنگ تر بوده است، به دیگر سخن استفاده از تحقیقات و نظریه لوین از سال 1960 تا به امروز کمتر شده است.

اما در چندین راه مختلف مانند پویایی گروه، مطالعه مدیریت مشارکتی در سازمان ها، روان شناسی اجتماعی و نفوذ گروهی روی رفتارهای فردی، نظریه و عقاید لوینی هم چنان پایدار مانده است، کاربرد افکار و عقاید لوین در حوزه ارتباطات تا به امروز ادامه یافته اگر چه بسیاری از آن مفاهیم (نظیر: تحقیق عمل نگر، دروازه بانان خبری و نشانه ها- به سوی عمل و...) به طور قابل توجهی برای تشخیص و حل مشکلات به کار می آیند.

منبع:تاریخ تحلیلی علم ارتباطات رویکردی شرح حال نگارانه

تالیف: راجرز، پروفسور اورت میچل

ترجمه: آذری، دکتر غلامرضا

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه